torsdag 19 januari 2012

Jensine design

Idag var Neo med under fruktstunden på dagis. Han väntade tålmodigt på sin tur, då han fick banan & en bit päron.



Hihi, det gick bra idag också. "ska vi gå hem Neo" -njeeä, sa Neo & skakade på huvudet. "fel fråga av mig,jag menar: nu ska vi gå hem":). Läser en bra bok om föräldraskap som jag fick av Maj i födelsedagspresent. Där stod det bland annat att man ska inte ställa en fråga när det är något ditt barn behöver göra. Tex: "ska vi borsta tänderna nu"? Då har ju barnet valet att säga "nej". Mycket tydligare att säga "nu ska vi borsta tänderna. Funkar bättre. Kommer på mig själv att ställa mycket frågor nu när Neo förstår så mycket. Det ska jag inte göra när det är något jag han bör göra. Så intressant bok kunde inte sluta läsa. Fick tipset från kursen jag började gå på med samma namn som boken "ömsesidig respekt" av Mona Hedström.
Har även fastnat för det hon skriver att man ska leva med sina barn inte för. Det kan göra föräldern bitter längre fram- tex "jag gav upp allt för dig", vilket ger barn skuldkänslor när det inte är deras fel. Viktigt att man mår bra själv & får den egentid man känner att man behöver.



Ny bordslöpare



Ni ser ju själva vem som designat den :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar